Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

 

 

Zdarzenia niepożądane

Zgłaszania zdarzeń niepożądanych dotyczących pacjentów W Samorządowym Publicznym Zakładzie Opieki w Białobrzegach

System norm, przekonań i wartości zbudowany na tradycji i podzielany przez pracowników instytucji medycznych z założenia czyni dobro pacjenta najwyższym prawem. Obecny poziom świadczeń medycznych, postęp i stopień skomplikowania technik diagnostycznych i leczenia oraz złożone otoczenia lecznictwa niesie ze sobą trudne do przewidzenia zjawiska.

Placówki świadczące opiekę medyczną nie są w stanie zagwarantować, że pacjent w związku z udzielaniem świadczeń nie dozna szkody.

Wiedza na temat organizacji placówek medycznych i wieloletnie doświadczenia każą znać fakt istnienia incydentów zagrażających bezpieczeństwu pacjenta jako nierozłącznej cechy funkcjonalnej nowoczesnych systemów usług medycznych.
Wobec tego, bezpieczeństwo pacjenta winno być niezbędną podstawą wysokiej jakości w opiece zdrowotnej.
Incydenty zagrażające bezpieczeństwu pacjenta przyjęło się określać jako „zdarzenia niepożądane” w procesie świadczenia usług medycznych.

Sposób powiadamiania o zdarzeniu niepożądanym przez pacjentów, ich rodziny i opiekunów:

Powiadomienie o zdarzeniu niepożądanym można złożyć w sposób jawny (podając dane osoby zgłaszającej) lub w sposób niejawny (bez ujawniania swoich danych):
Poprzez:

  1. email na adres: zozialobrzegi@spzoz.orgl w tytule wpisując ,,zdarzenie niepożądane”
  2. osobiście w sekretariacie lub u członka Zespołu do spraw Analizy Zdarzeń Niepożądanych
  3. pocztą tradycyjną na adres: Samorządowy Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ul. Spacerowa 10, 26-800 Białobrzegi
  4. do skrzynki znajdującej się na parterze przychodni, przy rejestracji głównej, oznaczonej napisem: „Powiadomienia o zdarzeniach niepożądanych”.

Zgłoszenie nie jest skargą, ale informacją służącą do podjęcia ewentualnych działań w kierunku poprawy jakości i bezpieczeństwa pacjenta, w celu zapobiegnięcia ponownemu wystąpieniu zdarzenia niepożądanego.

Czym jest zdarzenie niepożądane?

  1. Zdarzenie niepożądane, które dosięgnęło pacjenta i wywołało szkodę lub mogło ją wywołać– zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
  2. Zdarzenie niepożądane niedoszłe, czyli zdarzenie, które nie dosięgnęło pacjenta-zdarzenie niepożądane, które mogło się wydarzyć, ale nie wystąpiło dzięki na czas podjętemu lub zaniechanemu działaniu.
  3. Po przeanalizowaniu zgłoszonych zdarzeń wszelkie dane podlegają anonimizacji.

Do zdarzeń niepożądanych możemy zaliczyć między innymi:

  • Niewłaściwe podanie leku: nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania
  • Upadek pacjenta
  • Nieterminowe dostarczenie opieki
  • Błąd diagnostyczny
  • Zdarzenie wynikające z niewłaściwego użycia wyrobów medycznych bądź aparatury medycznej
  • Niepożądane odczyny poszczepienne

Karta zgłoszenia zdarzenia niepożądanego







































Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Lipiec 2025 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny