Zdarzenia niepożądane
Zgłaszania zdarzeń niepożądanych dotyczących pacjentów W Samorządowym Publicznym Zakładzie Opieki w Białobrzegach
System norm, przekonań i wartości zbudowany na tradycji i podzielany przez pracowników instytucji medycznych z założenia czyni dobro pacjenta najwyższym prawem. Obecny poziom świadczeń medycznych, postęp i stopień skomplikowania technik diagnostycznych i leczenia oraz złożone otoczenia lecznictwa niesie ze sobą trudne do przewidzenia zjawiska.
Placówki świadczące opiekę medyczną nie są w stanie zagwarantować, że pacjent w związku z udzielaniem świadczeń nie dozna szkody.
Wiedza na temat organizacji placówek medycznych i wieloletnie doświadczenia każą znać fakt istnienia incydentów zagrażających bezpieczeństwu pacjenta jako nierozłącznej cechy funkcjonalnej nowoczesnych systemów usług medycznych.
Wobec tego, bezpieczeństwo pacjenta winno być niezbędną podstawą wysokiej jakości w opiece zdrowotnej.
Incydenty zagrażające bezpieczeństwu pacjenta przyjęło się określać jako „zdarzenia niepożądane” w procesie świadczenia usług medycznych.
Sposób powiadamiania o zdarzeniu niepożądanym przez pacjentów, ich rodziny i opiekunów:
Powiadomienie o zdarzeniu niepożądanym można złożyć w sposób jawny (podając dane osoby zgłaszającej) lub w sposób niejawny (bez ujawniania swoich danych):
Poprzez:
- email na adres: zozialobrzegi@spzoz.orgl w tytule wpisując ,,zdarzenie niepożądane”
- osobiście w sekretariacie lub u członka Zespołu do spraw Analizy Zdarzeń Niepożądanych
- pocztą tradycyjną na adres: Samorządowy Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ul. Spacerowa 10, 26-800 Białobrzegi
- do skrzynki znajdującej się na parterze przychodni, przy rejestracji głównej, oznaczonej napisem: „Powiadomienia o zdarzeniach niepożądanych”.
Zgłoszenie nie jest skargą, ale informacją służącą do podjęcia ewentualnych działań w kierunku poprawy jakości i bezpieczeństwa pacjenta, w celu zapobiegnięcia ponownemu wystąpieniu zdarzenia niepożądanego.
Czym jest zdarzenie niepożądane?
- Zdarzenie niepożądane, które dosięgnęło pacjenta i wywołało szkodę lub mogło ją wywołać– zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu; nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
- Zdarzenie niepożądane niedoszłe, czyli zdarzenie, które nie dosięgnęło pacjenta-zdarzenie niepożądane, które mogło się wydarzyć, ale nie wystąpiło dzięki na czas podjętemu lub zaniechanemu działaniu.
- Po przeanalizowaniu zgłoszonych zdarzeń wszelkie dane podlegają anonimizacji.
Do zdarzeń niepożądanych możemy zaliczyć między innymi:
- Niewłaściwe podanie leku: nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania
- Upadek pacjenta
- Nieterminowe dostarczenie opieki
- Błąd diagnostyczny
- Zdarzenie wynikające z niewłaściwego użycia wyrobów medycznych bądź aparatury medycznej
- Niepożądane odczyny poszczepienne